Lättläst Teckenspråk
carl johan ingeström

"Det är evenemangen som tillsammans med besöksmålen och aktiviteterna sätter Dalarna på kartan"

Carl Johan Ingeström

Därför är Carl Johan vår inspiratör:

Han är Eskilstunabon som bosatte sig i Dalarna med målet att bli marknadschef i Lindvallen. Numera är han VD på Visit södra Dalarna, bor i Falun och trivs med sitt jobb och livet i regionen. 

Carl Johan är 59 år och var som ung väldigt intresserad av jordbruk. Efter att ha arbetat några år i Nya Zeeland, Kanada och USA beslutade han sig för att gå turismlinjen och flyttade upp till Falun. Skidåkning var ett stort intresse och efter sitt examensarbete, som han gjorde i Lindvallen så fick han jobbet som marknadschef där. Carl Johan har varit engagerad i besöksnäringen sedan mitten på 80 talet och 1998 var han med och startade Välkommen till Falun (nuvarande Visit Södra Dalarna) ett destinationsbolag som idag har 35 anställda där 7 kommuner jobbar ihop inom besöksnäringen, med turism, möten och evenemang.

Carl Johan tycker att Falun Borlänge-regionen är en bra plats att leva och växa upp på. Falun är en lagom stor stad och det är dessutom nära till allt, både fjällen, naturen och storstad om man så vill. Att regionen har fyra tydliga årstider är något han uppskattar mycket. Han poängterar att han dessutom älskar sitt jobb inom besöksnäringen och det mycket tack vare Dalarnas starka varumärke.

- Jag älskar mitt jobb, ska man arbeta med besöksnäringen så är det här man ska vara.

Carl Johan berättar att arbetet inom besöksnäringen är väldigt diversifierat. Det är en mix av kommuners- och näringslivets utvecklingsbehov och handlar om allt från försäljning och marknadsföring av destinationen till infrastruktur, evenemang och att hjälpa företagen att utvecklas.

- Det primära målet är ju så klart försäljning av destinationen och då krävs det att vi jobbar mycket med affärsutveckling i de små företagen och anpassar oss till vad olika marknader behöver. Nu har vi kommit till en fas där det inte räcker att bara vara vi, vi har ett för stort utvecklingsbehov som bolag. Ett gemensamt destinationsbolag för hela Dalarna skulle göra att vi får större kraft och mer resurser för att utvecklas, både centralt och lokalt.

Det finns hos vissa en oro för att sammanslagningen skulle innebära ökade kostnader, mer byråkrati och centralstyrning utan lokal förankring, men den risken ser inte Carl Johan.

- Politikernas delaktighet och den lokala förankringen är ett måste för att besöksnäringen ska fungera i länet. Besöksnäringen är inte regelstyrd som många andra branscher, vi är vana att samarbeta och vi måste alltid komma ihåg att ha ett ”utifrån perspektiv”, vad är bäst för besökaren?




Besöksnäringen är idag den mest växande näringen i hela världen och varumärket Dalarna är starkare än aldrig förr. Stora evenemang har dessutom blivit en allt viktigare fråga.

- De stora evenemangen är de som skapar de stora omsättningarna och sätter regionen på kartan och utvecklar varumärken. De orter i Dalarna som är mest kända utanför länet är Mora, Falun och Vansbro och det beror på deras återkommande evenemang. Bara Vasaloppet bidrar med en halv miljard i turismekonomisk omsättning. SM i Boule som arrangerades i Falun genererade 10 miljoner i turismekonomisk omsättning på mindre än en vecka, det krävs ganska mycket av våra besöksmål för att de ska dra in så mycket pengar. Evenemangen skapar ett bra CV för en stad, det skapar en känsla av att ”här händer det grejer”. De skapar dessutom ett driv i näringen på orten när företagen är delaktiga i evenemanget. Skid-VM i Falun har påverkat hela årets turism och vi har fått många fler förfrågningar om att arrangera konferenser och evenemang i Falun sedan dess.

På frågan om handeln är vinnare eller förlorare vid stora evenemang svarar han att evenemang handlar om så mycket mer än bara handel.

- Nödvändigtvis så drar ju inte stora evenemang en handel. Där är vinterevenemang ganska typiska, VM besökaren var inte i Falun för att shoppa. Däremot sommarevenemang, där ser vi att har vi dåligt väder så går handeln upp väldigt mycket. Borlänge har haft en riktigt bra handel i sommar.

Carl Johan berättar att turismen i Dalarna ökar för varje år som går och att många av besöksmålen, så som Zorn Gården och Carl Larssongården har en mycket bra utveckling.

- Det finns så klart besöksmål som det inte gått så bra för som är mer beroende av solen och värmen. Men boendeanläggningarna är själaglada, för folk har inte velat campa utan hellre tagit in på ett boende. Det har varit ett väldigt bra år utan tvekan!

Carl Johan berättar att framtiden för turismen i Dalarna ser ljus ut.

- Jag tror att vi kommer ha en fortsatt bra utveckling på besöksnäringen i Dalarna, framför allt på den utländska sidan men även på evenemang. Eftersom vi får fler besökare från utlandet får vi dessutom en förskjutning i tid, vi får dem både tidigare och även senare på året. Därför måste vi förlänga säsongen och se till att våra besöksmål håller öppet under en längre tid.


Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.